سه بعدی ساز

آموزش 3DSMax برای مدلسازی و شبیه سازی معماری

موضوع دوره :
آموزش مدلسازی و مفاهیم اولیه در 3DSMax

مقدمه استاد :
سالهاست که هنر های مختلف در کشور ما تدریس می شوند . موسیقی ، نقاشی ، خوش نویسی و انواع هنر های بصری و غیر بصری دیگر همواره از اساتید بنام و متخصصی بهره جسته اند که هر کدام به سهم خود در پیشبرد تکنیک های آموزش و حتی در پیش برد آن هنر نقش بسزایی داشته اند . با پیشرفت و گسترش تکنولوژی ، هنر های دیجیتال به سرعت در بین نسل جوان و گاه نسل (غیر جوان ایران ) طرفدار پیدا کرده اند . شبیه سازی معماری یکی از رشته های پر طرفدار و پر در آمد دیجیتال آرت به شمار می رود و نقش بسزایی را در معرفی پروژه های معماری به مخاطب آن بازی می کند . دوره های آموزشی متعددی را با ساعات فشرده و غیر فشرده و قیمت های متفاوت توسط مدرسان و موسسات گوناگون برای آموزش این هنر شاهد بوده و هستیم . اما آنچه بیش از همه مرا متعجب می کند این است که بر خلاف هنر های دیگر ، آموزش هنر شبیه سازی معماری به چیزی ختم می شود که می توان آن را آموزش ابزار های هنر شبیه سازی معماری نامید ! این در حالیست که آموزش هنر های دیگری همچون موسیقی و نقاشی با تکیه بر تجربه ی تدریس بلند مدتی که در ایران دارند همواره بر اساس آموزشتکنیک ها و مهارت ها استوارند و هنر جویان در طول آموزش تنها نحوه ی استفاده از ابزار ها را فرا نمی گیرند بلکه با تمرین و ممارستی که کلاس و مدرس از آنها می خواهد ، سعی در بالا بردن مهارت و سلیقه ی هنری خود دارند. نحوه ی برنامه ریزی برای زمان هر جلسه با توجه به اینکه بنا بر انتقال بیشترین مفاهیم و بیشترین سطح بهره وری میباشد در حدود 30 درصد زمان به طور پراکنده به بررسی عمقی مفاهیم و تعاریف منطقی و بررسی چالش های اتفاقی پرداخته میشود.50 درصد از زمان به انجام عملی تمامی مباحث گفته شده ودر 20 درصد باقی مانده رفع اشکالات هنر جویان همچنین بررسی برخی از تکنیکهایی که لازمه هر چه بهتر شدن سطح کار هنرجویان میشود پرداخته میشود. همچنین کلیه هنر جویان با توجه به روند پیشرفت دوره و با هماهنگی با بنده در ابتدای دوره هر شخص پروژه ای را به عنوان پروژه پایان دوره انتخاب نموده که این پروژه میتواند شبیه سازی یک محیط داخلی یا خارجی خاص باشد که در طول زمان پیش میبرئد که این عمل هم به درک بهتر مطالب هم بررسی موارد مختلف در پروژه های مختلف و هم تولید یک یا دو نمونه کار برای هر شخص که لازمه ی ورود به فضای در امدی میباشد منجر میشود
در راستای همین تفاوت نگرش، تمامی دوره های آموزش ای که تا کنون برگزار کرده ام بر پایه ی آموزش تکنیک ها ، مهارت ها و همچنین درک مفاهیم مهم و بنیادی بوده اند .
روند کلی کلاسها به این گونه است که حدود 20 درصد از زمان کلاس به تدریس اختصاص می یابد و 80 درصد باقی مانده هنرجویان پشت سیستم های مختص خود ، به تمرین موارد تدریس شده می پردازند و مشکلات خود را می پرسند . پس از پایان هر جلسه تمرین هایی به هنر جویان داده می شود که در منزل به آنها بپردازند . این تمرین ها اصل بار آموزش کلاس را به عهده دارند .
در جلسه ی بعد وقت قابل توجهی را به کرکسیون تمرینات هنرجویان اختصاص می دهیم ، پیشنهاد هایی را با همکاری کل کلاس برای بهبود یافتن آن اثر ارائه می دهیم و همچنین به مشکلاتی که هر هنرجو با آن برخورد کرده است نیز پاسخ داده می شود تا هنر جویان دیگر نیز در آینده در صورت برخورد با مشکلی مشابه راه حل آن را نیز بدانند .

مخاطبین دوره :
تمامی معماران ، دانشجویان معماری و افراد علاقمند به معماری

انتظار پایان دوره :
در این دوره سعی می شود که تسلط هنرجو بر نرم افزار بالا رود ، همچنین درک مفهوم تعریف حجم سه بعدی برای کامپیوتر و تسلط بر تکنیک های مهم مدلسازی احجام مکعبی و احچام منحنی - وارد کردن ترسیمات اوتوکدی به نرم افزار و مدلسازی کاملا دقیق بر اساس آن درک فرآیند انیمیشن و حرکت از مسائلیست که هنرجویان آنها را کاملا فرا خواهند گرفت .
به صورت کلی هنرجو ها پس از این دوره خواهند توانست هر حجم دلخواه معماری و یا غیر معماری را با هر سطح دشواری ، مدلسازی کنند .

پیش نیاز :
آشنایی اولیه با کامپیوتر و ویندوز
(آشنایی با دیگر نرم افزار های معماری همچون اتو کد برای شرکت در این دوره لازم نمی باشد )

مباحث اصلی و کلی دوره:

    آشنایی با محیط نرم افزار و ارتباط برقرار کردن با منطق آن (تسلط بر VIEW PORT های مختلف و نوار ابزار ها )
    آشنایی با کلید های میانبر (hot key)برای فرمان های مختلف
    تسلط بر نماهای دید و ابزار های ترنسفورم
    خلق اشیای ساده ی هندسی و خلق مبلمان مختلف با ابعاد و تناسبات صحیح با استفاده از آنها
    آموزش انواع اشکال دو بعدی و نحوه ی تعریف خطوط دو بعدی صاف و منحنی . انواع نقاط besier, besier corner , corner , smooth
    (خطوط دو بعدی زیر بنای تعریف احجام سه بعدی هستند و از این رو آموزش آنها بسیار مهم است )
    آموزش ابزار های Edit poly برای مدلسازی احجام پیچیده به صورت یکپارچه ، با دقت و سرعت بالا
    آموزش تکنیک های وابسته به Edit poly (تکنیک های مدلسازی سریع . انتخاب سریع ، مدلسازی احجام متخلخل و . . . )
    آموزش مدلسازی احجام منحنی و پیچیده (به عنوان مثال آثار معمار معروف زاها حدید ) توسط mesh smooth
    درک مفهوم سیستم های مختلف مختصاتی و نحوه ی استفاده از آنها برای حجم های کج و زاویه دار
    (نحوه ی ساخت پلان های 45 درجه و چرخاندن محور های مختصاتی بر اساس جهتگیری خطوط پلان )
    - ابزار های جانبی
        Array
        Align
        Normal align
        scatter
        Boolean
        pro boolean
        Spacing tools
   -  آشنایی با مودیفایر های پر کاربرد و درک فرآیند استفاده از آنها
    (برای ساخت احجام پیچیده از دل احجام ساده ی هندسی )
    فراگیری تکنیک بی نظیر loft modeling برای خلق احجام با سطح مقطع های متفاوت (به عنوان مثال ستون های پروژه ی مسجد نصیر الملک شیراز )
    آموزش انیمیشن معماری. (مفاهیم بنیادی حرکت و تنظیم روان بودن انیمیشن )
    (حرکت دوربین در فضا و ساخت انیمیشن های معروف به fly through)


مباحث اصلی و کلی دوره ( به صورت جزء به جزء ) :

    View port
    Transforming tools +hot keys
    Geometry
    Shapes
    Snaps
    Angle snap
    Parameters of spline
    Edit poly
        Inset/by polygon
        Extrude/local normal
        Edge connect
        Bridge
        Slice plane
        Quick slice/split
        Create shape from selection
        cut
        Ring +hot key
        Loop +hot key
        Select by angle
        Grow
        shrink
        Ignore back facing
        Selection short cuts for speed modeling
        preview selection
        Border/cap/removing the edges
        Constraints
        Soft selection
        Paint deformation
    Modifiers
        mesh smooth
        Taper
        Twist
        Bend
        lathe
        Noise
        FFD & parametric Design/ 4x4/3x3/2x2/box
        Shell
        Symmetry
        slice
        Cap holes
    Align
    Normal align
    Array
    Spacing tools
    Clone
    Mirror
    Axis constraints
    Selection filters
    Window crossing
    Select by name
    Reference coordinate system
    Selection sets
    Layers
    Scatter
    Boolean
    Loft modeling
    Architectural Animation/animation rendering

 

آموزش متریال دهی، نور پردازی، رندرینگ پیشرفته + پست پروداکشن تخصصی تصویر (V-Ray-Mental Ray-Maxwell)

موضوع دوره :
آموزش متریال دهی، نور پردازی، رندرینگ پیشرفته (V-Ray)

مقدمه استاد :
سالهاست که هنر های مختلف در کشور ما تدریس می شوند . موسیقی ، نقاشی ، خوش نویسی و انواع هنر های بصری و غیر بصری دیگر همواره از اساتید بنام و متخصصی بهره جسته اند که هر کدام به سهم خود در پیشبرد تکنیک های آموزش و حتی در پیش برد آن هنر نقش بسزایی داشته اند . با پیشرفت و گسترش تکنولوژی ، هنر های دیجیتال به سرعت در بین نسل جوان و گاه نسل (غیر جوان ایران ) طرفدار پیدا کرده اند . شبیه سازی معماری یکی از رشته های پر طرفدار و پر در آمد دیجیتال آرت به شمار می رود و نقش بسزایی را در معرفی پروژه های معماری به مخاطب آن بازی می کند . دوره های آموزشی متعددی را با ساعات فشرده و غیر فشرده و قیمت های متفاوت توسط مدرسان و موسسات گوناگون برای آموزش این هنر شاهد بوده و هستیم . اما آنچه بیش از همه مرا متعجب می کند این است که بر خلاف هنر های دیگر ، آموزش هنر شبیه سازی معماری به چیزی ختم می شود که می توان آن را آموزش ابزار های هنر شبیه سازی معماری نامید ! این در حالیست که آموزش هنر های دیگری همچون موسیقی و نقاشی با تکیه بر تجربه ی تدریس بلند مدتی که در ایران دارند همواره بر اساس آموزشتکنیک ها و مهارت ها استوارند و هنر جویان در طول آموزش تنها نحوه ی استفاده از ابزار ها را فرا نمی گیرند بلکه با تمرین و ممارستی که کلاس و مدرس از آنها می خواهد ، سعی در بالا بردن مهارت و سلیقه ی هنری خود دارند.
نحوه ی برنامه ریزی برای زمان هر جلسه با توجه به اینکه بنا بر انتقال بیشترین مفاهیم و بیشترین سطح بهره وری میباشد در حدود 30 درصد زمان به طور پراکنده به بررسی عمقی مفاهیم و تعاریف منطقی و بررسی چالش های اتفاقی پرداخته میشود.50 درصد از زمان به انجام عملی تمامی مباحث گفته شده و در 20 درصد باقی مانده رفع اشکالات هنر جویان همچنین بررسی برخی از تکنیکهایی که لازمه هر چه بهتر شدن سطح کار هنرجویان میشود پرداخته میشود.
همچنین کلیه هنر جویان با توجه به روند پیشرفت دوره و با هماهنگی با بنده در ابتدای دوره هر شخص پروژه ای را به عنوان پروژه پایان دوره انتخاب نموده که این پروژه میتواند شبیه سازی یک محیط داخلی یا خارجی خاص باشد از مرحله ی مدل سازی تا پایان رندریگ در طول زمان پیش میبرد که این عمل هم به درک بهتر مطالب هم بررسی موارد مختلف در پروژه های مختلف و هم تولید یک یا دو نمونه کار برای هر شخص که لازمه ی ورود به فضای در امدی میباشد منجر میشود
همچنین با تدابیر جدیدی که برای دوره ی رندرینگ در نظر گرفته شده هنرجویان از این پس در انتهای همین دوره میتوانند با گذراندن جلسات مربوط به پست پروداکشن تصاویر خود را تا حد امکان زیبایی ببخشند. (قابل توجه است که در ترم های گذشته دوره پست پروداکشن به صورت مجزا با هزینه مجزا برگزار میگردید که در این دوره همراه با دوره رندرینگ برگزار میگردد بدون پرداخت هزینه ی اضافی)

مخاطبین دوره :
تمامی معماران ، دانشجویان معماری و افراد علاقمند به معماری ، نور پردازی و رندرینگ

انتظار پایان دوره :
در این دوره سعی می شود که تسلط هنرجو بر پلاگین بالا رود ، همچنین درک مفهوم فیزیکی نور ، توان تحلیل فیزیکی متریال های مختلف و تعریف خاصیت های متفاوت آنها در لایه های مختلف برای نرم افزار، درک فرآیند پردازش کامپیوتری برای خلق رندر های چشم نواز ٬ درک مفاهیم زیبایی شناسانه و تکنیکال (مفاهیمی همچون کادر بندی ٬ کوپوزوسیون و انوای پرسپکتیو های مورد نیاز برای ارائه ی متتاسب با هر اثر) ٬ توانایی خلق رندر های چشم نواز و طبیعی داخلی و خارجی برای ارائه ی یک اثر معماری از مسائلیست که هنرجویان آنها را کاملا فرا خواهند گرفت.

پیش نیاز :
گذراندن دوره آموزش مدلسازی و مفاهیم اولیه در 3DSMax و یا آشنایی کامل و تسلط بر انواع مدلسازی
(در صورتی که به مدلسازی با مکس یا نرم افزار های دیگر سه بعدی تسلط دارید قبل از ثبت نام با مدرس دوره ها مشورت کنید )

آنچه در این دوره خواهید آموخت :
مباحث این دوره را می توان به چهار گروه مختلف تقسیم بندی کرد

    درک فرآیند های فیزیکی نور و متریال و توانایی تحلیل جزء به جزء آنها
    درک فرآیند های پردازش کامپیوتری و مفاهیم وابسته به نرم افزار
    اصول کارکرد انجین های رندر از جمله وی ری ومنتال ری و مکس ول همچنین یاد گیری پارامتر ها و ابزار های مختلف
    یاد گیری نکات هنری و معمارانه در پرزانته (زاویه ی دید . کادر بندی ، کمپوزوسیون ، نور پردازی و مسائلی از این قبیل که در کرکسیون های هنرجو ها به آن پرداخته می شود )
    آشنایی با مبانی پست پروداکشن استفاده از تکنینک ها و ابزاهای موجود


مباحث اصلی و کلی دوره:

    مفاهیم و پارامتر های Glubal illumination
    image based lighting و مفاهیم و استفاده های مرتبط با HDRI
    متریال ها و مپ های مهم ( , vray edge text , vray mtl , vray light mtl , vray dirt ) و کاربرد آنها در عمل
    نور های vray
    نور های IES
    تفاوت ها و کاربرد های نور های مختلف در عمل
    تفاوت ها و شباهت های indirect illumination & direct illumination
    مفاهیم color mapping و استفاده ی عملی از آنها (مفهوم و نحوه ی کنترل شدن تور دهی و روش تاثیر آن بر روی تصویر نهایی )
    درک و تحلیل متریال های فیزیکی
    درک و تحلیل نور پردازی روز
    درک و تحلیل نور پردازی شب
    مفهوم image sampling و نحوه ی بهینه سازی زمان رندر
    vray displacement (ساخت متریال چمن و متریال های حجم دار مثل سنگ لاشه )
    نور پردازی داخلی
    نور پردازی خارجی
    فراگیری اصول کادر بندی
    مدیریت فایل های شلوغ با استفاده از vray proxy
    رندر انیمیشن های معماری توسط vray و تکنیک های صرفه جویی در زمان رندر انیمیشن (GI baking )


مباحث اصلی و کلی دوره ( به صورت جزء به جزء ) :

    GI (indirect illumination
    Skylight
    HDRI (High Dynamic Range Image ) & IBL (image based lighting
    Colors in 3Ds Max
    Reflection materials
    Glossy materials
    Loading bitmaps
    UVW map
    Glass material
    Tiles maps
    Vray light plane
    Vray light MTL
    Important difference of Direct illumination & indirect illumination
    Best techniques of interior lighting
    IES lights (illumination Engineering System
    Area shadows
    Scene setup
    Color mapping
    Opacity maps
    DOF (depth of field
    Motion blur
    Camera correction modifier
    Difference of GI types
    Highlight glossiness
    Refraction glossiness
    Water material
    caustics
    Grass material
    Craft stone material
    Chrome material
    Painted metal material
    AO (Ambient occulusion
    Vray dirt maps
    Vray edge tex maps
    Vray proxy
    Unwrap UVW
    Rendering flythrough animations in vray
    Concepts of image sampling (Anti aliasing
    Some Photo shop tricks for post production


مباحث اصلی و کلی Post Production:

    آشنایی کلی با نرم افزار فتوشاپ، ابزار ها و امکانات مهم
    مفاهیم شیت بندی معماری
    روش های پردازش تکسچر برای استفاده در نرم افزار های سه بعدی
    ساخت shader های مختلف برای موتور های رندر
    روش های post production (که می توان گفت درواقع روح دمیدن به جان یک رندر است)
    معرفی پلاگین های سودمند
    استفاده از render element های vray و روش های مختلف کامپوزیت
    آشنایی با فرمت های تصویری